Zmeny v zákone EIA si kladú za cieľ priblížiť sa procesným štandardom v európskych krajinách. Viete, že novelou by sa mal zrušiť takzvaný goldplating, vďaka ktorému bolomožné odkloniť sa od prísnejších požiadaviek európskej legislatívy? Novela má tiež znížiť množstvo procesných úkonov v konaniach EIA, vďaka čomu sa nebudú konania zbytočne naťahovať. Aké konkrétne zmeny v legislatíve nastanú?

Návrh novely zákona č. 24/2006 Z. z. o posudzovaní vplyvov na životné prostredie bol doručený do parlamentu 27. 3. 2024. Aktuálne prebieha legislatívny proces jeho schvaľovania s tým, že návrh zákona prešiel do druhého čítania. Aké zmeny môžeme očakávať a aké sú dôvody potrebné na zmenu súčasnej legislatívy?

Čo je vlastne zákon EIA?

Životné prostredie je pre náš život veľmi dôležité, preto je potrebné ho chrániť a brániť jeho ničeniu. Z tohto dôvodu je hlavným cieľom posudzovania vplyvov na životné prostredie uplatňovanie zásad ochrany životného prostredia už v štádiu prípravy strategických dokumentov a projektov prostredníctvom komplexného posúdenia ich vplyvov na životné prostredie, ktoré umožní zapojenie širokého okruhu subjektov vrátane verejnosti počas celého procesu posudzovania vplyvov až do schválenia strategického dokumentu alebo vydania konečného rozhodnutia o povolení navrhovanej činnosti.

Účel pripravovanej novely zákona č. 24/2006 Z. z.

Súčasná právna úprava bola prijatá takmer pred dvadsiatimi rokmi, samozrejme, počas tohto obdobia bola novelizovaná. Keďže nie všetky tézy a ustanovenia z novej smernice a jej revízie sa do zákona implementovali, v štrukturálnej a procesnej oblasti novela zákona nereagovala na jasné rozdelenie procesov súvisiacich s posudzovaním vplyvov na životné prostredie definované v smernici EIA. Prvotným účelom navrhovaného zákona je priblíženie k hlavnému účelu smernice zefektívniť procesy súvisiace s hodnotením vplyvov, čo je zisťovacie konanie, určenie rozsahu hodnotenia i samotné posudzovanie vplyvov na životné prostredie pri súčasnom posilnení odbornej stránky posudzovania a zabezpečenia úplnej účasti verejnosti v rozsahu definovanom v európskej legislatíve a Aarhuskom dohovore. Na základe vzoru smernice EIA v platnom znení má navrhovaná novela zákona priniesť jednoznačné oddelenie procesu zisťovacieho konania a určenia rozsahu hodnotenia od samotného procesu posudzovania vplyvov na životné prostredie, zjednodušenie a zníženie počtu súvisiacich procesných úkonov a zároveň presnejšie upravuje požiadavky na odbornosť osôb vykonávajúcich hodnotenie vplyvov, s cieľom maximálne sa vo všetkých oblastiach priblížiť smernici EIA. Novela má priniesť aj zmeny a doplnenia v prípade niektorých príloh zákona.

Navrhovaná novela zákona má priniesť jednoznačné oddelenie procesu zisťovacieho konania a určenia rozsahu hodnotenia od samotného procesu posudzovania vplyvov na životné prostredie.

Navrhované zmeny

Za dôležitú zmenu treba považovať to, že sa má odstraňovať takzvaný goldplating, vďaka ktorému bolo možné odkloniť sa od prísnejších požiadaviek európskej legislatívy. Má sa znížiť množstvo procesných úkonov v konaniach EIA, vďaka čomu sa konania nebudú zbytočne naťahovať. Častým dôvodom, prečo zahraničné firmy stratili záujem o investíciu v rámci našej krajiny, bolo takéto zbytočne dlhé konanie. Novela navrhuje štandardný proces, ktorý platí v európskych krajinách.

Navrhovaná novela zákona zároveň definuje základné pojmy, ktorými sú zisťovacie konanie a posudzovanie vplyvov navrhovanej činnosti alebo jej zmeny. Podľa novej právnej úpravy bude zisťovacím konaním postup, ktorého účelom je zistiť, či navrhovaná činnosť alebo jej zmena môžu mať významný nepriaznivý vplyv na životné prostredie; výsledkom tohto postupu je záväzné stanovisko zo zisťovacieho konania, ktorým sa určuje, či je pre navrhovanú činnosť alebo jej zmenu potrebné posudzovanie vplyvov na životné prostredie. Ďalej sa budú posudzovať vplyvy navrhovanej činnosti alebo jej zmeny postupom, ktorý bude pozostávať z:

  1. prípravy správy o hodnotení vplyvov na životné prostredie navrhovateľom,
  2. konzultácie s povoľujúcim orgánom, rezortným orgánom, dotknutými orgánmi, dotknutými obcami a dotknutou verejnosťou,
  3. preskúmania informácií uvedených v správe o hodnotení vplyvov na životné prostredie príslušným orgánom a prípadne všetkých doplňujúcich informácií predložených navrhovateľom, ako aj všetkých informácií získaných prostredníctvom konzultácií,
  4. formulácie odôvodnených záverov príslušného orgánu o významných vplyvoch projektu na životné prostredie,
  5. integrácie odôvodnených záverov príslušného orgánu do akýchkoľvek rozhodnutí o povolení navrhovanej činnosti podľa osobitných predpisov.

Po novom má mať dotknutá verejnosť postavenie účastníka v konaní o posudzovaní vplyvov na životné prostredie a potom postavenie účastníka v povoľovacom konaní k navrhovanej činnosti alebo jej zmene.

Medzi ďalšie zmeny môžeme zaradiť presnejšie úpravy požiadaviek na odbornosť osôb vykonávajúcich hodnotenie vplyvov na životné prostredie. V novele sa navrhujú aj lehoty pre jednotlivé procesné kroky. Takisto sa rieši aj povinnosť predkladať návrh vo variantoch. Napríklad ak je predmetom posudzovania vplyvov navrhovaná činnosť alebo jej zmena, navrhovateľ je povinný pred začatím povoľovacieho konania k navrhovanej činnosti alebo jej zmene doručiť príslušnému orgánu informáciu o navrhovanej činnosti alebo jej zmene s náležitosťami podľa § 22 ods. 4 navrhovanej novely zákona, ktorá obsahuje nulový variant stavu, ktorý by nastal, ak by sa navrhovaná činnosť alebo jej zmena nerealizovali, a aspoň jeden variant navrhovanej činnosti. Informáciu o navrhovanej činnosti alebo jej zmene je navrhovateľ povinný doručiť písomne v listinnej aj elektronickej podobe.

Zároveň sa navrhuje podrobnejšia úprava postavenia účastníka konania spolu s právami dotknutej verejnosti. Po novom má mať dotknutá verejnosť postavenie účastníka v konaní o posudzovaní vplyvov na životné prostredie a potom postavenie účastníka v povoľovacom konaní k navrhovanej činnosti alebo jej zmene, ak uplatní postup podľa § 24 ods. 3 navrhovanej novely zákona alebo ak jej účasť v konaní už nevyplýva z osobitného predpisu.

Požiadavky európskeho práva

S príchodom nového znenia zákona môžeme očakávať tieto zmeny, no na konečný výsledok si budeme musieť počkať, keďže návrh zákona prešiel iba prvým čítaním. Môžeme však prísť k záveru, že navrhovaná zmena prinesie takú právnu úpravu, ktorá bude zodpovedať požiadavkám európskeho práva a bude definovať niektoré pojmy. Zároveň je tu snaha o eliminovanie zbytočných prieťahov a zdĺhavých konaní, ktoré v konečnom výsledku odrádzali zahraničných investorov. Dôležitosť tohto zákona však netreba podceňovať, pretože jeho účelom je nielen posudzovať vplyvy na životné prostredie, ale aj uplatňovať zásady ochrany životného prostredia, pretože v súčasnosti sa životné prostredie vo veľkej miere ničí.

Je tu snaha o eliminovanie zbytočných prieťahov a zdĺhavých konaní, ktoré v konečnom výsledku odrádzali zahraničných investorov.