Dušana Mráza vo funkcii generálneho riaditeľa Doprastavu tento rok nahradil Martin Valko, skúsený manažér s dlhoročnou praxou v spoločnosti. V rozhovore predstavuje svoju víziu budúcnosti firmy, zameranú na modernizáciu, expanziu na český trh a udržateľnosť v stavebníctve. Aké sú jeho ciele a plány na ďalšie roky?
V tomto roku ste sa stali novým generálnym riaditeľom. Akým smerom by sa mala spoločnosť pod vaším vedením uberať?
Do funkcie som nastúpil prvého júna, nie som však v našej spoločnosti nový. V Doprastave som od roku 2005, keď som hneď po škole nastúpil do závodu Žilina. Prešiel som rôznymi pozíciami, v posledných rokoch som pôsobil ako riaditeľ závodu Prešov. Vo vedení spoločnosti sa teda pohybujem už dlhšie. Práve tam sme z dôvodu potreby modernizácie všetkých procesov spracovali stratégiu rozvoja spoločnosti na nasledujúce roky. Zjednodušene, „na papier“ sme dali kroky, ktoré musíme zabezpečiť, aby Doprastav naďalej bol spoľahlivým dodávateľom, dôveryhodným obchodným partnerom a atraktívnym zamestnávateľom. Naša spoločnosť pôsobí na stavebnom trhu už viac ako sedemdesiat rokov. Dlhodobo prezentujeme fakt, že sme vybudovali diela na spokojnosť svojich odberateľov nielen na Slovensku, ale aj v ďalších krajinách Európskej únie. Mojím cieľom je teda pokračovať v tejto ceste, udržať spoločnosť medzí lídrami stavebného trhu na Slovensku pri zachovaní finančnej stability a zároveň posilniť pozíciu a zvýšiť náš podiel na trhu v Českej republike. Verím, že naplním očakávania a nesklamem tých, ktorí ma do funkcie vybrali.
Na Slovensku momentálne realizujeme podľa môjho názoru najkrajšiu, ale na druhej strane technicky i technologicky najnáročnejšiu stavbu úseku R2 Kriváň – Mýtna.
V minulých rokoch sa vám podarilo expandovať na český trh, v roku 2023 ste dokonca mali v Českej republike najvyššie zisky z verejného obstarávania. Čo pre vás expanzia na český trh znamená?
Nedostatok veľkých infraštruktúrnych projektov u nás a chýbajúce objemy stavebných prác je, samozrejme, potrebné doplniť. Zameriavame sa na Českú republiku, kde si odvetvie stavebníctva i naďalej udržuje vyššiu úroveň než na Slovensku. A hlavne vďaka podobnosti trhu, neexistencii jazykovej a vzdelanostnej bariéry i vďaka spoločným obchodným partnerom projekty u susedov vhodne dopĺňajú náš výrobný program. V Českej republike fungujeme prostredníctvom svojej organizačnej zložky už od roku 1992, preto je orientácia práve na tento trh pochopiteľná. Minulý rok však naozaj bol na tomto trhu zatiaľ najúspešnejší, čo sa týka získania verejných zákaziek. Či už to bol úsek D1 Říkovice – Přerov, D35 Janov – Opatovec alebo I/36 Pardubice, Trnová – Dubina – Fáblovka, alebo viacero menších stavieb ako cyklocesta v okolí Horného Lideča či rekonštrukcia cesty Dačice a mnoho ďalších. I tento rok zostáva medzi prioritami naša orientácia najmä na Českú republiku, kde rozpočet SFDI na rok 2024 naďalej umožňuje pokračovať v masívnej výstavbe dopravnej infraštruktúry.
Na akých projektoch aktuálne pracujete?
Ako som už spomenul, našimi rozhodujúcimi stavbami sú hlavne veľké infraštruktúrne projekty. Na Slovensku momentálne realizujeme podľa môjho názoru najkrajšiu, ale na druhej strane technicky i technologicky najnáročnejšiu stavbu úseku R2 Kriváň – Mýtna. Tých „naj“ má táto stavba viac, pýši sa hlavne najdlhšou estakádou s dĺžkou viac ako 4,3 kilometra. Okrem stavieb na Slovensku realizujeme aj tri veľké stavby v Českej republike D3 Hodějovice – Třebonín, ktorú tento rok už spustíme do prevádzky, posledný chýbajúci úsek D1 Říkovice – Přerov, ale i obchvat Pardubíc s najdlhším zaveseným lanovým mostom v Česku. Všetky spomenuté stavby, ale i mnohé ďalšie, sú základom našej náplne aj v tomto roku a verím, že pribudnú ďalšie a hlavne, že sa začne s realizáciou už zazmluvnených stavieb R1 Banská Bystrica – Slovenská Ľupča a modernizácia trate v úseku Poprad – Vydrník.
Akým spôsobom pristupujete k integrácii nových technológií, napríklad BIM, do svojich projektov?
Na trhu pôsobíme už viac ako sedemdesiat rokov a už v minulosti bola naša spoločnosť priekopníkom v mnohých nových technológiách výstavby. K otázke technických inovácií pristupujeme zodpovedne a sledujeme aktuálne trendy. V súčasnosti vidíme rastúcu aktivitu ohľadom BIM. Ako však vyplýva aj zo samotného názvu, ide o „Building Information Model“, teda aplikáciu v segmente pozemných/inžinierskych stavieb. Využitie systému BIM, v akejsi plnej kvalite rozlíšenia, pri dopravných stavbách generuje obrovské množstvo dát, čím sa stráca efektivita a zmysel systému. BIM má v neposlednom rade obrovský význam pre investora, resp. správcu diela. Ten by mal mať dominantné postavenie pri definovaní požiadaviek na výstup, prípadne štandardov detailov projektovej dokumentácie. V tomto zmysle naša spoločnosť proaktívne spolupracuje so súkromnými organizáciami z daného prostredia, sme členom BIM asociácie Slovensko, kde prispievame k tvorbe akejsi spoločnej smernice na efektívne využitie systému v praxi. Aktuálne sa aj náš projekt R2 Kriváň – Mýtna spracúval systémom BIM. Netreba však zabudnúť, že náklady na projekčnú činnosť sú vyššie ako pri štandardnej tvorbe projektovej dokumentácie. Ak teda chceme aplikovať moderné technológie, musí aj investor myslieť na zvýšenie rozpočtu na projektovú dokumentáciu. Okrem BIM sa sústredíme napríklad na skracovanie lehôt pomocou využívania prefabrikovaných výrobkov a, samozrejme, aktívne sledujeme nové technologické trendy, aby sme stále, ako sa hovorí, „kráčali s dobou“.
Využitie systému BIM, v akejsi plnej kvalite rozlíšenia, pri dopravných stavbách generuje obrovské množstvo dát, čím sa stráca efektivita a zmysel systému.
Ako sa Doprastav vyrovnáva s výzvami spojenými s udržateľným stavebníctvom a požiadavkami na ekologické stavby?
Tak ako som spomenul v predchádzajúcej odpovedi, podpora inovácií a nových technológií je súčasťou nášho podnikania, bez nej by sme nepatrili medzi lídrov na stavebnom trhu. Politika udržateľnosti a ochrana životného prostredia počas výstavby dlhodobo patria medzi naše priority. Využívame všetky možnosti, aby sme znížili negatívny vplyv svojej činnosti na ekosystémy – podporou biodiverzity (úpravy okolia pred dokončením stavby, záchranné transfery živočíchov a rastlín dotknutých výstavbou), znížením spotreby energií a zhodnocovaním stavebného odpadu. Pri svojej činnosti uplatňujeme princípy certifikačnej schémy environmentálneho manažérstva EMAS, ktorého sme držiteľom. Teší nás každá príležitosť participovať pri výstavbe ekologických stavieb so všetkými ich parametrami. Aktívne sledujeme technologické a environmentálne trendy a podporujeme rozvoj a vzdelávanie svojich zamestnancov.
Veľa stavebných firiem či projektových kancelárií bojuje s nedostatkom kvalitných mladých uchádzačov. Aká situácia panuje u vás?
Pokles množstva absolventov stavebných odborov na trhu práce je citeľný, či už ide o absolventov vysokých, stredných alebo odborných škôl, pričom táto situácia pretrváva už niekoľko rokov. Ďalším faktorom je, že nie všetci absolventi chcú pracovať v odbore, ktorý vyštudovali, alebo nechcú pracovať na Slovensku. Aj naša spoločnosť vníma nedostatok kvalitných mladých uchádzačov na trhu práce ako veľmi problematický pre zamestnávateľov. O to viac venujeme pozornosť vytváraniu kvalitného pracovného prostredia pre zamestnancov, aby sme vytvárali stabilný tím. Napriek tomu cítime, že pre nedostatok pracovnej sily na Slovensku je otázka zamestnávania cudzincov čoraz častejšie na stole.