Ako sa rodinná firma DYNAMIK HOLDING dokázala stabilne udržať na špičke slovenského stavebníctva a úspešne expandovať do zahraničia? Generálny riaditeľ Ing. Vladimír Vikor ml. hovorí o výzvach, konkurenčných výhodách rodinných firiem, spolupráci s akademickou sférou, inováciách a udržateľnosti. Čo pre neho znamená udržateľná výstavba a prečo sa rozhodli dobrovoľne vydať Správu o udržateľnosti?
Ing. Vladimír Vikor ml. – generálny riaditeľ a člen predstavenstva DYNAMIK HOLDING, a. s.
Podpísať sa pod stavbu veľkých a významných projektov na Slovensku, stabilne sa držať na špičke slovenského stavebníctva a úspešne rozvíjať podnikanie aj expandovať do zahraničia – to nemusí byť vždy len otázka veľkých korporácií. Výnimku z tohto pravidla potvrdzuje slovenská a stále rodinná stavebná spoločnosť DYNAMIK HOLDING, ktorú vedie Ing. Vladimír Vikor ml. Do firmy, ktorej história sa začala písať už v roku 1990, oficiálne nastúpil v roku 2001 a vedenie firmy prevzal po svojom otcovi v roku 2011. Pod jeho vedením DYNAMIK stále rastie, má za sebou viac ako štyristo úspešne realizovaných projektov a je držiteľom mnohých prestížnych ocenení. Aktívny je na Slovensku, v Česku aj v Srbsku.
Ste rodinná firma s tridsaťštyriročnou tradíciou. Čo bolo pre vašu firmu počas jej fungovania najťažšou výzvou?
Za tých tridsaťštyri rokov sme prešli kadečím. Veľkou výzvou bola napríklad globálna finančná kríza v roku 2008, keď sme čelili výraznému poklesu v stavebnej výrobe a museli sme prehodnocovať a optimalizovať mnohé vnútorné procesy, byť flexibilní pri hľadaní obchodných príležitostí, prijať inovácie, ktoré nám vo finále dali konkurenčnú výhodu… Takýchto výziev sme za tie roky prestáli niekoľko. Podobným turbulentným obdobím prechádza svetová ekonomika aj teraz. No vďaka takýmto krízam sme silnejší.
Špecifickou výzvou pre rodinný biznis, akým je DYNAMIK, a z môjho pohľadu azda aj najväčšou výzvou, akej sme kedy čelili, však bola generačná výmena vo vedení firmy. Viete, podľa dostupných štatistík prebehne generačná výmena úspešne približne len v tridsiatich percentách. To znamená, že až dve tretiny rodinných firiem nedokážu týmto procesom úspešne prejsť a čakajú ich výrazné problémy alebo dokonca ukončenie činnosti. Doteraz obdivujem otca, ako mňa aj s bratom prirodzene vtiahol do diania vo firme, ako nás postupne zapájal do jej riadenia a ako nakoniec pred štrnástimi rokmi, v podstate na vrchole svojich síl, dokázal kompletné vedenie spoločnosti odovzdať mne a bratovi. A aj keď do riadenia firmy priamo nezasahuje, stále je pre mňa oporou a mnohé rozhodnutia s ním konzultujem. A určite nám v tom pomohli už od začiatku jasne stanovené hodnoty, princípy práce a vízie, ktorých sa dodnes držíme.
Rodinné firmy sú zamerané na dlhodobé udržanie biznisu, nie na maximalizáciu profitability.
Čím môže rodinná firma konkurovať medzinárodným hráčom na stavebnom trhu?
Rodinné firmy, ako je tá naša, majú niekoľko zásadných výhod oproti veľkým medzinárodným hráčom. V prvom rade, a to vyplýva práve z rodinného charakteru podnikania, sme zameraní na udržanie fungujúceho biznisu v dlhodobom horizonte, nie na maximalizáciu profitability. Veľkou výhodou je aj pomerne plochá organizačná štruktúra a participácia top manažmentu na každodennom chode firmy. To nám umožňuje oveľa osobnejší prístup a starostlivosť o klientov aj budovať dlhodobé a pevné vzťahy. Vďaka tomu sme schopní rýchlo a efektívne prijímať rozhodnutia, a teda flexibilne reagovať na meniace sa požiadavky trhu a klientov. To zároveň vytvára veľmi rodinnú atmosféru vo firme, čo nám pomáha mať lojálne, spoľahlivé a stabilné tímy, v ktorých sa každý jednotlivec môže osobne angažovať v danom projekte. V neposlednom rade nám dôraz na kvalitu a inovácie umožňuje ponúkať riešenia, ktoré sú na špičkovej úrovni a konkurencieschopné na medzinárodnej úrovni.
Ako jedna z mála rodinných firiem ste otvorení spolupráci so stavebnými fakultami. O akú spoluprácu konkrétne ide?
Naša spolupráca so stavebnými fakultami je veľmi rozmanitá a zahŕňa viacero aspektov. Pravidelne poskytujeme študentom príležitosti na stáže a praktické skúsenosti, teoretické vedomosti môžu aplikovať priamo v praxi. V spolupráci so školami organizujeme exkurzie na svoje projekty, chodíme prednášať o implementácii jednotlivých inovatívnych riešení zo svojej praxe. Výrazne nás však trápi odliv mozgov zo Slovenska. Väčšina študentov, ktorí odídu do škôl v zahraničí, sa domov už nevráti. To je veľký problém pre celú našu ekonomiku a pre našu budúcnosť. Preto sme sa v minulom roku zapojili do viacerých projektov, ktoré pomáhajú zlepšiť prostredie, v ktorom študenti trávia čas. Zariadili sme novú učebňu na Technickej univerzite v Košiciach. Zvlášť hrdí sme na to, že sme boli iniciátormi projektu modernizácie študentskej zóny na Stavebnej fakulte STU v Bratislave. Tu sa podarila unikátna vec, keď projekt podporilo až dvanásť spoločností zo slovenského stavebníctva a spoločne s fakultou sme túto zónu, ktorá sa nerenovovala prakticky od sedemdesiatych rokov minulého storočia, preniesli do 21. storočia a vytvorili tak moderný, kreatívny priestor na štúdium aj na oddych. Podľa reakcií študentov nám to celkom vyšlo.
Jedna z vašich divízií sa zaoberá predajom stavebného materiálu a výrobou betónu. Ako ste sa ako pôvodne stavebná firma dostali k tomuto odvetviu?
Rozhodnutie vstúpiť do tohto segmentu vyplynulo z našej snahy o kontrolu kvality a optimalizáciu nákladov v rámci našich stavebných projektov. Zistili sme, že výrobou vlastného betónu môžeme lepšie zabezpečiť jeho kvalitu a zároveň dosiahnuť lepšiu nákladovú efektivitu. Máme však pokrytý celý proces stavebnej výroby a okrem betonárne patria medzi činnosti DYNAMIK holdingu aj divízie predaja stavebného materiálu, dopravná divízia so stavebnými mechanizmami, divízia real estate developmentu aj divízia stavebnej výroby. Toto celé zapadá do našej stratégie vertikálnej integrácie. Tá nám umožňuje pokrývať celý reťazec procesov od developmentu cez výrobu a nákup stavebných materiálov, ich distribúciu až po ich využitie na nami realizovaných projektoch. Umožňuje nám to aj rýchlejšie reagovať na špecifické požiadavky našich projektov a ponúkať klientom komplexnejšie a flexibilnejšie riešenia. Takto nielen zlepšujeme kvalitu a efektivitu, ale aj posilňujeme svoju pozíciu na trhu, minimalizujeme riziká spojené s dodávateľmi a maximalizujeme synergiu medzi jednotlivými divíziami.
Expandovali ste na český a srbský trh – vidíte v nich rozdiely v porovnaní s tým slovenským?
Áno, medzi českým, srbským a slovenským trhom existujú rozdiely. Český trh v porovnaní s tým slovenským je vyspelejší, s vysokou konkurenciou a vyššími požiadavkami na inovatívnosť. To nás núti stále sa zlepšovať a hľadať nové spôsoby, ako priniesť pridanú hodnotu. Výzvy však máme radi. Na druhej strane, aj srbský trh má svoje špecifiká, ako napríklad odlišné regulačné prostredie a kultúrne rozdiely, ktoré si vyžadujú prispôsobenie našich obchodných stratégií. Na každý z týchto trhov sme vstupovali v inej pozícii – v Česku nás oslovil klient, pre ktorého sme predtým vybudovali už viacero stavieb na Slovensku a vyslovene si želal, aby sme realizovali aj výstavbu závodu v Česku. Na druhej strane, Srbsko bolo strategickým rozhodnutím, pretože sme tento trh vyhodnotili z hľadiska svojich dlhodobých cieľov ako najzaujímavejší. Napriek týmto rozdielom pôsobenie v oboch krajinách a to nám umožnilo rozšíriť naše aktivity a posilniť našu medzinárodnú prítomnosť.
Český trh je vyspelejší a konkurencieschopnejší, Srbsko sme vyhodnotili ako zaujímavé pre dlhodobé ciele.
Jedným z hlavných princípov vašej firmy je udržateľná výstavba. Čo to pre vás znamená v praxi?
Pre nás v DYNAMIKU je udržateľná výstavba viac než len praktická implementácia ekologických riešení. Filozofia udržateľnosti má na jednej strane environmentálny aspekt, no musí byť aj nákladovo efektívna. Preto sme vytvorili tím špecialistov, ktorí sa venujú práve navrhovaniu alternatívnych riešení založených na princípe hodnotového inžinierstva. To znamená systematické zohľadňovanie environmentálnych aj spoločenských a ekonomických aspektov vo všetkých fázach realizácie našich projektov. Hľadanie takýchto riešení prináša napríklad nákladovú efektivitu realizácie stavby, energetickú efektívnosť stavby v budúcnosti alebo inovatívne riešenia, ktoré dokážu minimalizovať čas potrebný na výstavbu či zvýšiť návratnosť investície… A áno, takéto komplexné riešenia projektov prináša so sebou aj používanie technológií ako využívanie geotermálnych vrtov a tepelných čerpadiel na kúrenie a chladenie, systémy získavania energie z alternatívnych zdrojov (napr. solárne panely), zakladanie zelených plôch (napr. zelené strechy, zelené fasády) alebo systémy na inteligentné riadenie budov. Aj takto sa minimalizujú negatívne vplyvy na životné prostredie, zabezpečuje energetická efektívnosť alebo podporujeme biodiverzita.
Pozrime sa na ESG reporting. V jednom rozhovore ste uviedli, že ste sa rozhodli dobrovoľne vydať Správu o udržateľnosti v predstihu. Prečo?
Dobrovoľne, dva roky predtým, ako nám vznikne legislatívna povinnosť, sme sa na tento krok odhodlali najmä preto, aby sme získali objektívne hodnotenie svojich environmentálnych, sociálnych aj riadiacich postupov. Chceli sme si byť istí, že naše činnosti sú v súlade s najlepšími medzinárodnými štandardmi a že svoje praktiky stále zlepšujeme. Chceli sme si stanoviť metodológiu, ako budeme sledovať progres a ako si nastavíme ciele v oblasti implementácie ESG stratégie. Vedeli sme, že robíme mnoho vecí správne a nad rámec zákona, no chceli sme tieto procesy „učesať“, dať im rámec, ktorý budeme môcť zmysluplne a dlhodobo rozvíjať. Oslovili sme aj renomovanú audítorskú spoločnosť Mazars, aby nám pomohla pri štandardizovaní a hodnotení týchto procesov, a teší nás, že nám potvrdili, že v mnohých oblastiach sme skutočne dosť popredu a ideme správnym smerom.
Navyše, transparentnosť a zodpovednosť sú pre nás kľúčové hodnoty, a preto sme chceli poskytnúť svojim stakeholderom jasný a overený obraz o svojich aktivitách a dosiahnutých výsledkoch. Úprimne, tento ESG audit, ktorý predchádzal vydaniu našej prvej Správy o udržateľnosti za rok 2023, nám pomohol aj lepšie komunikovať naše úspechy a záväzky v oblasti udržateľnosti a spoločenskej zodpovednosti.
Ľudia ešte stále vnímajú, že to, čo je zelené, udržateľné, býva za vyššiu cenu. Je to pravda alebo v praxi už ide o prekonaný mýtus?
Tento názor je do značnej miery už prekonaný mýtus. Aj keď počiatočné investície do udržateľných technológií môžu byť vyššie, tieto náklady sa často vracajú v podobe nižších prevádzkových nákladov, úspor energie a dlhodobej hodnoty budovy. Tu máme pekný príklad práve z jedného z projektov, ktoré sme nedávno realizovali – keď sme investora vedecko-výskumného centra Muhlbauer v Nitre presviedčali, aby na kúrenie a chladenie celého centra využil technológiu geotermálnych vrtov s tepelnými čerpadlami, počiatočná investícia sa zvýšila takmer o dva milióny a návratnosť tejto investície sme vyrátali na sedem rokov. Stačilo to však na to, aby sme klienta presvedčili. Potom prišla energetická kríza, zvýšenie cien energií a návratnosť investície sa skrátila na tri a pol roka.
Podotýkam, že aj keď je cena takýchto riešení ešte stále vyššia ako cena tzv. tradičných riešení, v súčasnosti sa cena ekologických technológií znižuje aj vďaka rastúcemu dopytu a technologickému pokroku. Navyše, udržateľné budovy často poskytujú lepšie životné a pracovné prostredie, čo môže zvýšiť produktivitu a komfort ich užívateľov. Investície do udržateľnosti sú teda prínosom, ktorý sa prejaví v dlhodobom horizonte a prináša výhody pre všetkých.
Zaznamenali ste v posledných rokoch častejšie požiadavky na nulovú uhlíkovú stopu budov?
Tento trend je výrazný najmä medzi medzinárodnými investormi, ktorí kladú čoraz väčší dôraz na udržateľnosť a environmentálnu zodpovednosť. Mnohých z nich sa už týka európska legislatívna povinnosť o vykazovaní nefinančných ukazovateľov, aj preto sú pre nich udržateľné budovy dôležité. Navyše, podľa legislatívy Európskej únie bude od roku 2030 v platnosti nová „uhlíková“ daň, ktorá sa zameria na zdanenie firiem podľa uhlíkovej stopy ich budov. Uhlíková stopa budovy predstavuje množstvo oxidu CO2 a iných skleníkových plynov, ktoré sa uvoľnia do ovzdušia v dôsledku výstavby budovy, jej prevádzky a údržby. Na základe vypočítanej uhlíkovej stopy sa stanoví výška dane a vyššia uhlíková stopa znamená pre firmu vyššiu daň. To môže zvýšiť prevádzkové náklady najmä pre tie firmy, ktoré využívajú energeticky náročné budovy alebo staršie neefektívne stavby. Firmy teda potrebujú prehodnotiť svoje súčasné postupy a investovať do riešení, ktoré nielen znížia ich daňovú záťaž, ale pomôžu aj chrániť životné prostredie. Preto sa už teraz pri veľkých stavebných projektoch a plánovaní budúcich investícií stretávame s tým, že je potrebné tieto nové legislatívne požiadavky zohľadňovať a poskytovať investorom energeticky výhodnejšie riešenia v podobe udržateľnejších stavebných materiálov a technológií .
Ocenenie Best Managed Companies Slovakia pre nás potvrdzuje, že riadime firmu zodpovedne a udržateľne.
Získali ste mnoho ocenení od ocenenia Merkúr za najvyššiu zaplatenú daň z príjmu cez Best Managed Companies Slovakia v rokoch 2022 aj 2023 po Trend TOP rodinná firma roka… Ktoré ocenenie má pre vás najväčšiu váhu?
Každé ocenenie, ktoré sme získali, je pre nás významné a motivujúce, pretože odráža naše úsilie a záväzok byť excelentní. Zvláštny význam má pre nás ocenenie Best Managed Companies Slovakia, pretože nehodnotí len naše obchodné výsledky, ale aj kvalitu nášho riadenia, strategické plánovanie a udržateľnosť našich postupov. Ocenenie sme získali dva roky po sebe a potvrdzuje, že sme schopní nielen dosahovať vysoké ekonomické výsledky, ale aj riadiť firmu spôsobom, ktorý je zodpovedný a udržateľný. Sme hrdí na to, že naše hodnoty a prístupy sú oceňované a že sme schopní inšpirovať aj ďalšie firmy na to, aby sa zamerali na dlhodobú udržateľnosť a spoločenskú zodpovednosť. Rovnako si ceníme aj ostatné ocenenia – napríklad to, že som sa stal jedným z piatich finalistov prestížnej súťaže EY Podnikateľ roka 2023, že stabilne patríme do TOP 10 zamestnávateľov v stavebníctve… Najhodnotnejšie ocenenia sa však neprezentujú s veľkou slávou – k nim patrí napríklad to, že pre niektorých klientov sme realizovali opakovane viacero významných projektov. Alebo to, že vo svojom tíme máme kolegov, ktorí sú s nami dlhé roky, niektorí aj desiatky.